På akuten. Blogg100/ dag 38

Väntetid ca 1 timma, står det på skylten när jag kommer till ögonakuten. Anmäler mig i receptionen och slår mig ned med en mugg pressbyråkaffe och bereder mig på att vänta minst den tiden. Jag vaknade med ett öga rött, fullt med var, och eftersom jag har återkommande problem i höger öga sedan snart 20 år vet jag att det är bäst att ta sig till akuten och ladda med tålamod. Mitt återkommande virus kan blossa upp när som helst och om jag inte behandlar det kan synen drabbas. Läkarna brukar bli arga på mig om jag går med det för länge innan jag söker hjälp. Ikväll ska jag dessutom resa till London för en weekend-semester med A och våra respektive (stora) barn, jag kan inte riskera att ögat blir sämre utan att jag har medicin med mig.
När två timmar har gått tror jag att minst två patienter, en bebis och en halvblind gammal man, har fått gå före mig i kön. Det står i och för sig skrivet, på samma skylt som väntetiden i entrén, att prioriteringar görs bland de väntande patienterna, men jag kan inte låta bli att fundera på om pensionärer egentligen inte har mer tid för att sitta och vänta på akuten, än vi som har ett jobb att sköta!? Jag passar på och läser och svarar på mail i min smarta telefon medan jag väntar, så kan jag nog räkna det som arbetstid. Helt plötsligt, efter 2,5 timmar, ropar så läkaren mitt namn. Hon tittar och känner, mäter trycket och droppar färg i ögat och tittar genom mikroskop (rätt term?), medan två läkarstuderande följer bilden av mitt öga på en skärm samtidigt.

Bara en vagel!? Ja, en stor varfylld vagel som kommer att läka ut av sig själv, men räkna med en del kladd under ett par dagar när den spricker… Anti-klimax!

Det här inlägget postades i Känsloliv, Politik och samhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

