Hotellvistelse. blogg100/ dag 35

20140408-203212.jpgUngefär samma utsikt från mitt hotellrum som från hotellets restaurang: en innergård som visar den tråkiga 70-talsbyggnaden och samtidigt en byggarbetsplats. Varför lägger man inte restaurangen åtminstone på översta våningen av detta tråkiga hus? Gästerna här är alla ensamma resande i jobb – men det är ju deprimerande. Varför ska man inte få ha det lite fint omkring sig när man är ute och reser? Rummet visade sig inte vara mycket bättre, endast en liten kudde i sängen, ofräsch och hård madrass, ingenstans att lägga resväskan – nä, detta hotell kommer jag inte rekommendera!

Min pappa reste jätteofta i sitt arbete. Jag tror att han kryddade sitt liv med dessa resor. Han tog sig alltid ledigt ett par dagar för att hinna uppleva landet eller staden som han besökte. Han bodde på fina hotell och trivdes med att umgås med de affärspartners som tog emot honom. Han kom hem med berättelser från världens alla hörn, t.o.m. vykorten han skrev från sina resor innehöll alltid lite rolig fakta eller kuriosa om platsen han var på. De sista resorna han gjorde, året innan han dog, var till Buenos Aires (”som Milano fast 10 ggr större”, enligt hans vykort), Sydafrika och Australien. Jag behöll hans vykort på väggen många år efter att han gått bort.

Min pappa hade nog aldrig rest på det här sättet, stressat genom stationer och trista hotell. Men jag har lärt mig av honom, för jag passar också på att upptäcka och njuta när jag är på resa. I morgon blir det studiebesök på El Sistema tillsammans med A. Det berättar jag mer om i morgon!

Det här inlägget postades i Känsloliv, Minnesbilder, Resor och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

