Varma minnen. Blogg100/ dag 29

Idag fyller min morbror Ante år, han fyller 64. Det känns konstigt att han nästan är pensionär för han var alltid den där unge, nästan nära oss barn i ålder, yngste brodern i min mammas ursprungsfamilj i Finland. Han var nog runt 24 när vi började hälsa på släkten i Finland om somrarna, i början på 70-talet. Ante och hans fästmö Aila fick inga barn, men de var så barnkära och vi älskade alltid att vara tillsammans med dem. Vi fiskade, badade bastu (fast jag helst lät bli), kastade pil och spelade kort om kvällarna. Aila pratade ingen svenska men det gick så bra ändå. Min morbror Ante var alltid glad och snäll och kramades alltid så hårt. Fortfarande minns jag hur han kunde sluta mig i sina starka armar som ingen annan gjorde när jag var barn. Jag kände det som att han älskade mig som jag var, utan krav eller förbehåll. Han älskade mig bara för att jag var jag. Det var så skönt.
När jag blev vuxen åkte jag inte lika ofta till Finland, bara en gång med min son när han var 2 år, och sedan när min mormor dog, hösten 2003. Då bodde jag ensam hos Ante och Aila och åkte med dem till begravningen där jag träffade min moster och min andra morbror, deras respektive och alla kusiner. På bilden sitter jag med min pappa i Antes egenhändigt byggda stuga vid sjön i Finland.Jag tror att bilden är tagen 1982.
Finland 1982

Jag hann bli 45 år innan jag hittade någon att känna samma trygghet med, sådan jag kände tillsammans med Ante och Aila. Någon att luta huvudet mot när jag känner mig liten igen. Lisa Ekdal beskriver det så fint i den här sången från ett par decennier sedan.

Video | Det här inlägget postades i HSP - om högkänslighet, Känsloliv, Minnesbilder, Resor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

