Vaccin-dilemma. Blogg100/dag 28

Om fyra veckor är vi ägare till ett fritidshus, jag och min särbo. Vi pratar då och då om vad som blir annorlunda denna sommar. Häromdagen sa A att vi borde vaccinera oss mot TBE-virus eftersom fästingar är vanliga i skärgården. Det lät logiskt, tyckte jag och googlade på TBE-vaccin och fick veta hur och var man kan vaccinera sig. Jag läste andra träffar på min sökning. En var klart kritisk mot vaccin och argumenterade väl med fakta om biverkningar, och efter den artikeln var jag övertygad om att jag inte ska vaccinera mig.

Även om jag får många fästingar är risken jätteliten att de bär på TBE-virus, och risken ännu mindre att jag blir sjuk, och ännu mycket mindre att jag inte blir frisk igen. Så jag kom fram till att biverkningarna man kan få av vaccinet är ett större risktagande eftersom när man tar vaccinet har man det obönhörligen i kroppen, medan viruset behöver man inte alls få av fästingbett.

Jag ändrar mig lätt och snabbt, om jag får nya argument. Jag vet inte om det är bra eller inte, men jag kallar det att vara flexibel och inte tvärsäker. Jag vill dock tro att jag inte ändrar mig när det gäller riktigt viktiga saker.    

20140401-090012.jpg

Det här inlägget postades i Stakbron och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

