Yrkesetik vs. opartiskhet för tjänstemän. Besök av SD på skolor och sjukhus. Blogg100/ dag 25

”Dum-regler” är till för att brytas, sa jag igår till min särbo. Vi diskuterade möjligheten att övningsköra med dottern innan tillståndet kommit i brevlådan, vilket han helst väntar på innan de ger sig ut i trafiken. För mig är det viktigt att man tar egna beslut utifrån moralisk-etiska överväganden, civil olydnad måste man våga ta till, tror jag, för annars finns risken att vi t.ex. hamnar där Tyskland var på 30-talet. En ifrågasättande inställning och att man är beredd att följa sitt samvete är avgörande för att bevara ett demokratiskt, mänskligt samhälle, är jag övertygad om. Om min särbo kör med sin dotter innan tillståndet kommer är inte fullt så betydelsefullt, men det finns beröringspunkter med nedanstående.  

Följde sitt samvete är precis vad en läkare och flera personer i personalen på Geriatriskt centrum i Umeå gjorde när Jimmie Åkesson med följe kom för att besöka dem. De protesterade mot att SD skulle besöka kliniken då det oroade många patienter, personalen och anhöriga. De fick kritik av sin ledning m.fl. för att de inte agerade professionellt och opartiskt. Se artikel i DN idag:  

http://www.dn.se/valet-2014/sds-offensiv-leder-till-protester-pa-sjukhus-och-i-skolor/

Det var en liknande situation när elever i Globala gymnasiet hindrade SDU att komma in på skolan. Jag skrev också i ett tidigare inlägg om Engelska skolans gymnasium som hade en lärarvikarie som var SDU:are och som fick sluta när eleverna protesterade hos rektor. Elevernas trygghet var viktigare än att vara opartisk, för rektorn. Alla dessa exempel visar att man måste våga stå för sin åsikt. Jag ställde i mitt tidigare inlägg frågan om man kan verka som lärare och följa läroplanen om man är sverigedemokrat, jag tycker inte det, och detsamma gäller även läkare, som artikeln beskriver. Jag har dock läst någon som tycker att SD är ett parti som accepterar de demokratiska spelreglerna och måste behandlas som de andra riksdagspartierna. Men måste måste de verkligen det? De vill ju behandla människor olika beroende på ursprung och etnicitet, vilket går lätt att läsa i deras partiprogram. Är de verkligen ett demokratiskt parti då? Läkaren som protesterade mot Åkessons besök blev dessutom hotad och lever under polisskydd nu. Hur demokratisk är den som gör något sådant? 

Jag skulle aldrig anställa en lärarvikarie som är sverigedemokrat, jag skulle aldrig anställa någon som hade det minsta av sådana värderingar och åsikter. Jag skulle inte heller lita på en läkare med åsikter som deras. Jag tycker inte att de kan verka inom offentlig sektor alls, vi har ett ”offentligt etos”, läroplanen i skolan och läkaretiken, som alla måste respektera. Jag är glad att det finns människor som bryter mot ”dumregler”, som vågar protestera och visa civil olydnad. Vi måste alla ställa oss frågan vad vi vill ha för samhälle! 

Det här inlägget postades i Politik och samhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

