D.F. Mexico – I Frida Kahlos fotspår. Blogg100/ dag 22

Casa Azul
1993 gick jag på Stockholms Stadsteater och såg pjäsen ”Frida och Diego”. Varför minns jag inte riktigt, mer än att jag alltid gillat teater, var intresserad av Latinamerika och var på väg ut ur ett monotont förhållande och sökte något mer färgstarkt och passionerat. Gunilla Röör spelade Frida och jag blev helt såld. Där fanns allt jag längtade efter: värme, konst, kärlek och temperament. Vilken karaktär, vilken fantastisk personlighet jag lärde känna! Jag läste biografier om Frida, jag tittade på hennes konst när Millesgården hade en stor utställning och jag såg filmen med Salma Hayek om och om igen. Och jag drömde om att få besöka hennes blå hus, Casa Azul, i Mexico City.
Det tog 17 år, men så fick jag min chans! Med hjälp av en vän och hennes moster fick jag möjligheten att resa till Mexico våren 2010 och vara där i tre veckor. Det viktigaste målet för min resa var naturligtvis att besöka Casa Azul i stadsdelen Coyoacan. Jag fick skjuts dit den andra dagen i huvudstaden. Jag gick sakta genom husets alla olika rum, de var fyllda med Fridas saker, köksattiraljer, kläder, korsetter, möbler, fotografier och många konstverk. Jag kände en sådan närvaro, som om jag var i en gammal väns hus, jag lät tårarna trilla fritt. Efteråt satte jag mig på en bänk på torget och ringde till min vän hemma, hon som hjälpt mig med kontakter i Mexico, och tackade!

Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur, Känsloliv, Minnesbilder, Resor och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till D.F. Mexico – I Frida Kahlos fotspår. Blogg100/ dag 22

  1. Ping: En favorit. Dag 11 | En stund på jorden

Kommentera

