El Campello – I Hemingways fotspår. blogg100/ dag 20

El Campello - I Hemingways fotspår. blogg100/ dag 20

När jag som 17-åring började läsa Hemingways romaner, först av alla Fiesta – The sun also rises som jag älskade, började jag drömma om att bli författare, leva i sydeuropa och sitta på barer och caféer och skriva. Jag var övertygad om att det livet, som ”the lost generation” levde, passade mig perfekt. Fortfarande tycker jag det är något romantiskt med barer och caféliv.
Jag fick en chans att resa i Hemingways fotspår när jag gick en skrivarkurs med samma namn, för ett och ett halvt år sedan i El Campello, nära Valencia i Spanien. Vi skrev noveller inspirerade av Hemingways ”iceberg”-stil och en dag gjorde vi en utflykt till Valencia där han tillbringade några perioder i sitt liv. Vi tittade på tjurfäktningsarenan, åt middag på Hemingways favoritrestaurang vid havet och tränade även att skriva i barmiljö. Jag passade även på att träna min spanska med bar-tjejen som blev huvudperson i min påbörjade novell. Det var underbart!
Jag har även drömt om att ”göra en hemingway”, dvs. ge sig av till en krigshärd och rapportera hem om händelserna där. Min ungdomsdröm var att bli utrikeskorrespondent, jag ville leva i händelsernas centrum, jag var så sugen på ”action”.
Av alla de där drömmarna blev det inte så mycket, men lite har jag gjort på senare år – det känns bra, att kunna uppfylla ens egna drömmar.
Fortsättning på temat drömmar fortsätter…

Bild | Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur, Känsloliv, Minnesbilder, Resor och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

