Rädsla för våld. #blogg100 / dag 12

Denna söndagmorgon var inte tidningsläsningen enbart nöjsam. Eftersom jag befinner mig i Uppsala läste jag UNT, Uppsala Nya Tidning, till frukosten. En artikel berättade om att ett anmälningsfall av misshandel lagts ned efter drygt ett halvår. Det berättades om händelsen i augusti förra året, då en man blev misshandlad av några personer ur Svenska motståndsrörelsen, SMR: den nazistgrupp som enligt Säpo utgör det största hotet mot rikets inre säkerhet.  Ni kan läsa den mycket intressanta artikeln här: http://www.unt.se/uppsala/ha-ha-vi-kommer-alltid-undan-3042246.aspx#.UyWjNTBZl1k.facebook

Jag blev arg och upprörd och ledsen över hur passiv polisen verkar vara. Personerna som inte ens har förhörts i Uppsala är nu misstänkta för upploppet i Kärrtorp, det är ju alltså personer som satt detta i system. Jag har läst om det i flera artiklar de senaste dagarna, som tur är finns det många som uppmärksammar och skriver om nazisternas metoder. Här tex i dagens DN: http://www.dn.se/kultur-noje/bjorn-wiman-ett-hakkors-ar-inte-klotter-en-nazist-med-kniv-vill-inte-braka/

När jag blir upprörd och verkligen förfasar mig över saker i samhället har jag svårt att hålla tyst. Och förutom att prata om det med mitt frukostsällskap vill jag gärna kommentera det i sociala medier, som Facebook. Då upptäcker jag fler som engagerar sig i samma sak, och det känns bra. Men i morse hände något som inte hänt förut när jag kommenterar nyheter på Facebook. Jag länkade till artikeln i UNT och kände mig plötsligt tveksam, tom. rädd: ”Ska jag verkligen kommentera detta på FB, ska jag tala om vad jag tycker om dessa människor?”, frågorna for genom huvudet och jag var ett ögonblick rädd för dessa våldsamma personer. Jag övertalade mig själv att göra det, jag måste stå för detta. Men att jag ens tänkt tanken att vara försiktig, visar hur skrämmande dessa människor och organisationer är. Inom mig kände jag att de kan hota och använda våld mot meningsmotståndare och det gjorde mig rädd.

Inte konstigt om poliser och andra är rädda att agera mot dem. Men vi måste! Alla vi som vill ha ett mänskligt, öppet samhälle måste säga ifrån med kraft.

Det här inlägget postades i Politik och samhälle, Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

