#blogg100 / dag 11. Fotboll = politik?

Jag har en son som är hammarbyare. Han gillar fotboll, men ännu mer gillar han gemenskapen i klacken och den politiska medvetenheten som han sympatiserar med. Jag vet för lite för att säga om alla Hammarbys supportrar är vänstermänniskor, som min son, men jag har förstått att för honom och hans vänner är fotboll detsamma som politik.

http://www.sydsvenskan.se/sport/fotboll/mff/malmo-ff-stoppar-antinazistisk-banderoll/

Därför blev jag både förvånad och upprörd när jag läste om att en banderoll förbjudits idag till matchen mellan Malmö FF och Hammarby i Malmö. Malmö FF’s supportergrupper ville visa sitt gemensamma avståndstagande från våldet som senast drabbade en supporter förra helgen. Styrelsen förbjöd banderollen eftersom den var politisk. Det finns regler om det, kunde jag läsa i en kommentar av Max Wiman i samma tidning. Han ifrågasätter dock om nazism verkligen är politik.

Jag blir så arg! Varför är många så rädda att ta avstånd från människofientliga, våldsamma ideologier nuförtiden? Var hamnar vi om vi inte säger från? Bengt Westerberg reste sig från TV-soffan och visade att han inte diskuterar med företrädare för främlingsfientliga artier.  Nu får man inte i statlig radio och tv ta avstånd från fascistiska åsikter eftersom de sitter i riksdagen. PK kanske är ett skällsord, men PR (politisk rädd) är ännu värre!

Nu, i skrivande stund, får MFF’s supportrar visa banderollen på stadion i Malmö, tack vare massiv kritik mot styrelsens beslut, så ändrade de sig. Tack vare sociala medier går det fort att visa sitt missnöje. Heja alla som protesterade! Sluta inte att tala om vilken sorts värld vi vill ha!

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/allsvenskan/malmoff/article18546045.ab

Länk | Det här inlägget postades i Politik och samhälle och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

