Motvilligt bokköp. #blogg100 / dag 7

Jag är med i en återuppstånden bokcirkel. Första träffen efter ett långt uppehåll på nästan två år var för en månad sedan, men jag kunde inte delta den gången. Nu satsar jag på att vara med nästa gång, så jag tog reda på vilken bok gruppen beslutat vi ska läsa. Femtio nyanser av honom var den valda boken. Oj, den har ju varit en riktig snackis, men inget jag längtade efter att kasta mig över direkt. Jag hade bestämt mig, efter att ha läst någon kritisk artikel om romanen, för att den nog inte var något för mig och hade inte tänkt läsa den. Jag har ändå böcker så det räcker som väntar på att läsas.
Men jag vill vara med i bokcirkeln, så jag bestämmer mig för att underkasta mig gruppens vilja. Jag gick till bokhandeln på lunchen och tyckte det var pinsamt att köpa boken, den var ju inte ens på rea. Jag berättade för killen i kassan att jag köpte boken motvilligt, min bokcirkel hade valt den när jag inte var med, han verkade inte beklaga min situation nämnvärt.
Får se vad jag tycker, lite nyfiken är jag allt. Återkommer säkert i ämnet.

Det här inlägget postades i Böcker och film och annan kultur och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Motvilligt bokköp. #blogg100 / dag 7

  1. A skriver:

    ”Jag berättade för killen i kassan att jag köpte boken motvilligt, min bokcirkel hade valt den när jag inte var med, han verkade inte beklaga min situation nämnvärt.”
    Stackare, verkade dessutom som att han hört kommentarer av den typen ett otal antal köpare!
    🙂

    Liked by 1 person

    • Karin Schön skriver:

      Det ska bli intressant att höra vad du tycker! Jag har exakt samma känslor som du för boken och haft en massa synpunkter när Sonia läst den. Med de bygger bara på förutfattade meningar och en rädsla på något vis. Känns som om jag inte vågar läsa den för att jag är rädd för min egen reaktion…eller? Sonia gillade första boken men även hon tyckte att tvåan blev för mycket fixering vid sex. Men det är nog en bra bok att bokcirkeldiskutera ur flera perspektiv.

      Liked by 1 person

      • monasaw skriver:

        Ja, ska bli intressant att läsa den. Jag har läst om att den är anti-feministisk, så jag tror att det är det jag ska reagera mot, kanske inte sex-skildringarna, men det är väl kanske de som är ”macho”…? Återkommer! 🙂

        Gilla

  2. millas100dagar skriver:

    Känner igen mig här!
    Av någon anledning blir jag alltid lite avskräckt av att läsa kioskvältare, är på ett sätt rädd för att jag blir färgad av snacket kring böckerna.
    Men spännande, ser fram emot en fortsättning på denna Mona!

    Liked by 1 person

Kommentera

